Thursday, January 8, 2009

3 Orang Gila

Terdapat tiga orang gila dalam satu rumah sakit jiwa. Mereka terdiri dari Junior, Senior dan Veteran, disusun mengikut jangka masa di RSJ tersebut.


Suatu hari, doktor yang merawat mental mereka mau menguji keadaan mereka. Maka seorang demi seorang dipanggil.

Junior orang pertama dipanggil. Doktor itu memberi pertanyaan.
"Kamu, kalau pergi ke padang pasir, apa benda paling penting yang akan kamu dibawa?"



Junior berfikir seketika. "Padang pasir panas..." Doktor angguk. "Ada harapan untuk dilepaskan atau tidak..." hati doktor berdetik.
"Jadi saya akan bawa air. Haus kalau di padang pasir."
Doktor tersebut sangat senang hati mendengar jawaban Junior.

Kemudian, dia memanggil Senior. pertanyaan yang sama pun diberikan pada senior.
"Yang saya tau, padang pasir tu panas..." Senior berkata setelah berfikir panjang.
"Ya!" Jawab doktor penuh semangat.
"Saya akan bawa kipas, pasti saya akan sangat berkeringat di padang pasir!"
Doktor sangat puas dengan jawaban yang diberikan.

Kemudian, Veteran pula dipanggil.
"kamu sudah lama sekali di sini kan?"
"Ya, pak doktor" jawab Veteran.
Kemudian doktor itu ajukan pertanyaan yang sama seperti dua rekan Veteran sebelum ini.
"Oh, padang pasir, memang panas betul sana," Veteran tidak banyak waktu panjang berfikir.
"Ya!" doktor cukup senang hati, dalam fikirannya pasti Veteran sudah sembuh, boleh dilepaskan dalam waktu dekat.
"Kalau begitu, saya rasa akan bawa pintu mobil..."

Tersentak seketika doktor mendengar jawaban Veteran.
"Kenapa akan bawa pintu mobil ke padang pasir?"
Veteran dengan penuh yakin menjawab, "Karena, kalau terasa sangat panas, saya akan buka jendela mobil. supaya angin masuk!"

No comments:

Post a Comment

Photobucket